Svininfluensan

En vårdtagare på mitt jobb har fått influensa. Influensa...vad betyder det i dessa tider? Ska man bli livrädd och vägra gå dit? Ska man sätta på sig skyddsmundering iform av munskydd, förkläde, handskar och armskydd? Eller ska man gå dit och vårda personen så som man hade gjort vid en helt vanlig influensa?

På nyheterna i morse sa dem att Lidingö eventuellt ska införa en obligatorisk vaccinering mot influensa för alla som är anställda inom sjukvården i Lidingö stad. Jag vet inte vad jag tycker om detta. Jag vet ärligt talat inte om jag vill vaccinera mig.

* I Sverige tar det runt 10 år att godkänna nya läkemedel. Svininfluensavaccinet är inte färdigt.
- Ett argument till varför det ändå är ett OK läkemedel är för att liknande vaccin är ganska harmlösa och ger få eller milda biverkningar.

Frågan jag ställer mig är om det inte är värt att ligga sjuk i en vecka istället för att spruta in ett läkemedel som det finns så lite kunskap om. Jag tillhör inte ens någon riskgrupp: 
  • kronisk hjärt- och kärlsjukdom
  • kronisk lungsjukdom
  • svårinställd diabetes
  • nedsatt immunförsvar
  • hiv
  • neuromuskulära sjukdomar

och även:

  • gravida
  • barn med nedsatt immunförsvar, kronisk njursjukdom, hiv/aids, diabetes, astma, eller andra lungsjukdomar.

Jag är medveten om att det finns fall där kärnfriska individer har råkat ut för svåra komplikationer, men...

Det kan vara så här; att risken för mig att råka ut för en allvarlig biverkning av vaccinet är lika stor som att just jag skulle drabbas av svåra komplikationer om jag insjuknar i sjukdomen.

Rörigt, motsträvigt och osäkert. Jag gillar inte situationen och föredrar nog att vänta åtminstone ett halvår innan jag vaccinerar mig. Hur tänker ni göra?

Se hela bilden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0